مطالعات تازه در حوزه «کروتونوتریشن» نشان میدهد زمان غذا خوردن به اندازه نوع غذا بر سلامت اثر میگذارد. ساعت درونی بدن، هضم، اشتها و سوختوساز را تنظیم میکند.
مارتا گارائولت از دانشگاه مورسیا اسپانیا ۴۲۰ بزرگسال را در یک برنامه کاهش وزن ۲۰ هفتهای دنبال کرد. کسانی که ناهار را زودتر میخوردند، وزن بیشتری و سریعتر از دست دادند. در یک کارآزمایی دیگر روی ۳۲ زن، ناهار دیرهنگام کنترل قند خون را ضعیفتر کرد.
فرانک شییر، استاد پزشکی در بیمارستان بریگام و زنان در بوستون، میگوید انسان از نظر زیستی صبح و شب یک فرد واحد نیست. در پژوهشی روی بیش از ۸۰۰ بزرگسال، نوشیدن محلول قند یک ساعت پیش از خواب قند خون را بالاتر برد و انسولین کمتری تولید کرد.
غذا خوردن دیرهنگام روز بعد گرسنگی را بیشتر میکند و تولید لپتین را کاهش میدهد. سلولها نیز بهجای تجزیه چربی، آن را ذخیره میکنند. در پژوهشی روی بیش از ۱۰۰ هزار نفر در فرانسه، صبحانه دیرهنگام با خطر بالاتر بیماریهای قلبیعروقی همراه بود.