در حالی که مذاکرات تهران و ایروان برای امضای «توافقنامه مشارکت راهبردی» متوقف شده است، آرمن آیوازیان، تحلیلگر ارمنی، خواستار تشکیل فوری یک اتحاد راهبردی و نظامی میان ایران و ارمنستان شد.
به نقل از موساوات؛ او مدعی شد ایران پس از جنگ اخیر نفوذ و قدرت بیشتری در منطقه پیدا کرده و میتواند مانع اجرای پروژههایی شود که تهران آنها را تهدیدی برای منافع خود میداند.
این اظهارات در شرایطی مطرح میشود که اختلافات دو کشور بر سر کریدور زنگهزور، اعتراضات مقابل سفارت ایران در ایروان و نگرانی تهران از گسترش نفوذ آمریکا در ارمنستان، بر روابط دو طرف سایه انداخته است.
در مقابل، رامل محمدلی، تحلیلگر آذربایجانی، این پیشنهاد را غیرواقعبینانه دانست و گفت دولت نیکول پاشینیان امنیت و آینده سیاسی خود را در نزدیکی به آمریکا و اتحادیه اروپا جستوجو میکند، نه در اتحاد با ایران و روسیه.