جیدی ونس، معاون رئیسجمهور آمریکا، اعلام کرد واشنگتن و تهران توافق کردهاند یک کانال ارتباطی مستقیم امنیتی میان فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا (سنتکام) و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایجاد کنند تا از تشدید تنشها و بروز درگیریهای جدید جلوگیری شود.
ونس اظهار داشت یکی از اهداف اصلی آمریکا ایجاد سازوکاری برای کاهش اصطکاک و حل اختلافات پیش از تبدیل شدن آنها به درگیری نظامی بوده است.
او گفت: «ایرانیها پذیرفتند فردی از سپاه پاسداران در دوحه مستقر شود و در مقابل، نمایندهای از سنتکام نیز حضور داشته باشد تا بسیاری از اختلافات از طریق این کانال حلوفصل شود.»
بر اساس این گزارش، این سازوکار قرار است در دوحه، پایتخت قطر، برقرار شود و مقامهای نظامی ایران و آمریکا برای نخستین بار در قالب یک کانال ارتباطی مستقیم، درباره مسائل امنیتی و جلوگیری از تنشهای احتمالی گفتوگو کنند.