ودود اسدی، فعال و زندانی سیاسی آذربایجانی محبوس در زندان اوین، پس از بررسی درخواست تجمیع احکام در شعبه یازدهم دادگاه تجدیدنظر استان گیلان، به ۶ سال و یک ماه حبس تعزیری محکوم شد. همزمان، پروندهای جدید با اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی» علیه شماری از فعالان آذربایجانی زندانی در اوین تشکیل شده است.
بر اساس رأی قطعی شعبه یازدهم دادگاه تجدیدنظر استان گیلان به ریاست محمدصادق ایرانعقیده و مستشاری اسماعیل رستمی طارمسری، درخواست تجمیع احکام ودود اسدی، فعال و زندانی سیاسی آذربایجانی محبوس در زندان اوین، مورد رسیدگی قرار گرفت.
دادگاه با بررسی محکومیتهای پیشین وی در شعبه پانزدهم دادگاه انقلاب تهران و شعبه سوم دادگاه انقلاب رشت، آرای قبلی را نقض و مجازاتهای جدیدی برای او تعیین کرد.
بر اساس این رأی، ودود اسدی از بابت اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» به ۶ سال و یک ماه حبس تعزیری، از بابت «فعالیت تبلیغی علیه نظام به نفع گروههای معاند و مخالف نظام» به ۸ ماه حبس تعزیری و از بابت «توهین به مقام رهبری» به ۱۶ ماه حبس تعزیری محکوم شده است.
همزمان، پرونده جدیدی با اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی» علیه تعدادی از فعالان آذربایجانی محبوس در زندان اوین گشوده شده است. به گفته بازپرس پرونده، ناصر جلایری، این پرونده در تاریخ ۵ اسفند ۱۴۰۴ و در پی نگارش نامهای از سوی فعالان محبوس حرکت ملی آذربایجان خطاب به رئیسجمهور، مسعود پزشکیان، تشکیل شده است.
در این نامه، نویسندگان به آنچه پروندهسازی، برخوردهای فراقانونی و رسیدگیهای ناعادلانه در دستگاه قضایی توصیف کردهاند، اعتراض کرده بودند. با این حال، به گفته نزدیکان این زندانیان، به جای رسیدگی به این مطالبات، پروندهای جدید علیه امضاکنندگان نامه تشکیل شده است.
براساس این گزارش، پس از حمله به جمهوری اسلامی در ۹ اسفند ۱۴۰۴، پرونده با صدور کیفرخواست جدید در چهار جلد تکمیل و متهمان در تاریخ ۶ اردیبهشت ۱۴۰۵ به دادگاه احضار شدند.
گفته میشود برخی از متهمان این پرونده، از جمله ودود اسدی، مرتضی پروین، طاهر نقوی و محمود اجاقلو، از حضور در جلسات دادگاه خودداری کرده و مشروعیت روند رسیدگی را نپذیرفتهاند.